Porvoo Design Camp – Ihmiset tapahtuman takana

  • tehnyt

Porvoossa ja sen lähialueilla on iso joukko yksilöllisiä pienyrittäjiä, jotka ovat suurimmalle osalle alueen asukkaista tuntemattomia. Porvoo Design Campin tavoite on tuoda nämä yritykset koottuna yhteen suureen lifestyle-tapahtumaan Haaga-Helian Porvoon campukselle. Tapahtumassa pienyritykset esittelevät tuotteitaan ja palveluitaan. Osalta yrityksiä voi myös ostaa tuotteita paikan päältä. Lisäksi kävijöillä on mahdollisuus osallistua kiinnostaviin workshoppeihin. 

Katsaus kulissien taakse

Nyt tapahtuma lähestyy kovaa vauhtia ja haluamme raottaa verhoa tapahtuman valmisteluiden takana. Mistä ajatus tapahtumaan lähti ja ketkä kaikki tapahtuman luomiseen osallistuvat? Haastattelimme muutamaa avainhenkilöä, jotka ovat tapahtuman järjestämisessä isossa roolissa.

Mukana tapahtumaa tekemässä on joukko opiskelijoita ja ammattilaisia. Päävastuu tapahtuman järjestämisestä on Haaga-Helian opiskelijoilla, mutta taustalla on myös useita porvoolaisia yrityksiä. Paikalliset yritykset ovatkin tapahtumassa vahvasti edustettuina. Lisäksi mukaan mahtuu muutama pääkaupunkiseutulainen helmi.

Paikallinen luovuus tutuksi

Idea tapahtumalle lähti porvoolaisilta pienyrityksiltä. Yksi ideanikkareista on Finformin perustaja Jutta Suutari-Hoikkala. Hän ja muutama muu porvoolainen yrittäjä miettivät yhdessä, miten he voisivat tehdä paikallisten koulujen kanssa yhteistyötä ja samalla tuoda paikallisia yrityksiä tutuksi. Tapahtuman toteuttajaksi valikoitui Haaga-Helia ja myynnin ja visuaalisen markkinoinnin opiskelijat.

Tapahtuman ensimmäiset suunnitelmat tehtiin jo keväällä 2019. Suutari-Hoikkalan mukaan tapahtuman ideointi lähti lennokkaasti liikkeelle. Pian visio oli selkeä ja raamit tapahtuman ympärillä alkoivat hahmottua. Lopulliseen muotoonsa tapahtuma hioutui syksyllä 2019, jolloin varsinaiset valmistelut alkoivat.

Kuva Jutta Suutari-Hoikkala
Finformin perustaja Jutta Suutari-Hoikkala myymälässään.

Porvoossa ei ole ennen järjestetty lifestyle-tapahtumaa, jonne olisi kutsuttu näin paljon paikallisia yrityksiä. Se onkin tapahtuman valttikortti. Tapahtumassa yritykset paitsi saavuttavat suuren määrän potentiaalisia asiakkaita myös verkostoituvat keskenään. Lisäksi yrittäjillä on opiskelijoille paljon annettavaa. Kaikki hyötyvät yhteistyöstä.

Suutari-Hoikkalan mielestä tämän kaltaiselle tapahtumalle on alueella tarvetta. Tapahtumasta toivotaankin vuosittaista. Porvoo Design Campin tämän vuoden teema on Luova 2019 ja tavoitteena on sloganin mukaisesti tuoda ”paikallinen luovuus tutuksi”.

Visuaalisella ilmeellä erottuu

Visuaalisen ilmeen tapahtumalle on luonut pian valmistuva visuaalisen markkinoinnin opiskelija Niina Heinonen. Hän kertoo päätyneensä projektiin mukaan opettajansa kannustamana.

”Opettajani Marina Karlqvist kysyi kiinnostaisiko minua tehdä visuaalisen ilmeen suunnittelu opinnäytetyönä. Lähdin projektiin mukaan, sillä pääsin toteuttamaan omaa osaamistani”, Heinonen kertoo. Hän itse työskentelee graafisen suunnittelun parissa.

Heinonen kertoo suunnitelleensa visuaalisen ilmeen yhdessä Haaga-Helian sekä viiden porvoolaisen yrittäjän kanssa. Projekti laitettiin käyntiin keksimällä tapahtumalle sopiva nimi, jonka jälkeen lähdettiin luomaan visuaalista ilmettä. Visuaalisen ilmeen kohdalla toiveena oli jotain abstraktia ja minimalistista.

Heinosen mukaan ideoinnissa otettiin huomioon muun muassa trendit, vuodenajat ja muut samankaltaiset tapahtumat. ”Halusin luoda jotain, jolla erottua joukosta, mutta kuitenkin pysyä trendien mukana. Pimeän marraskuun keskelle halusin myös tuoda värejä. Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen.”

Tavataan Campuksella 16.11.2019

Yrittäjät ja Heinonen luovat tapahtumalle vahvan tukiverkoston. He auttavat varsinkin järjestelyissä ja mainonnassa. Tapahtuman projektipäällikkönä toimii visuaalisen markkinoinnin opiskelija Aleksi Kämäräinen.

Tapahtuma järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kämäräisen mukaan uuden tapahtumakonseptin luominen tuo aina omat haasteensa. ”Uutta tapahtumaa on aina haastavampi sekä myydä että markkinoida. Olemme kuitenkin kiitollisia, että tapahtumalla on näin mahtavat taustajoukot”, Kämäräinen kommentoi. Kämäräisen mukaan tunnelma tapahtuman kulisseissa on hyvä ja kaikki työskentelevät sata lasissa.

Ja tohina järjestelyiden ympärillä yhä vain kiihtyy. Tule sinäkin katsomaan mitä olemme saaneet aikaan. Porvoo Design Camp Haaga-Helia Porvoon Campuksella 16.11.2019. Nähdään siellä!

Niina Heinonen
Tapahtuman visuaalisen ilmeen on luonut Niina Heinonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *